Sezon artystyczny 2024/2025 w Teatrze Wielkim w Poznaniu

10 Września

Pięć spektakli premierowych, w tym jeden prapremierowy, dwa festiwale, koncerty specjalne i jubileuszowe, wyjątkowi artyści oraz kolejne wznowienia. Sezon 24/25 w poznańskiej operze rozpocznie się z końcem września.

Sezon 24/25 upłynie pod hasłem POKOLENIA podkreślającym ciągłość operowej tradycji w Poznaniu. W 2025 upłynie 115 lat istnienia Teatru, a jego historia – niezależnie od dziejowych zawirowań oraz zmian nazwy ulic i instytucji – trwa, odgrywając w życiu kolejnych artystów i widzów ważną rolę.
Od momentu powstania (1910) scena operowa w Poznaniu była miejscem, gdzie rodziły się i rozwijały talenty, a także gdzie pielęgnowano operowe tradycje i przekazywano je kolejnym pokoleniom. Hasło sezonu to hołd dla tych, którzy przez dziesięciolecia tworzyli historię – zarówno na scenie, jak i za jej kulisami. Wybór hasła POKOLENIA jako przewodniej myśli jest symboliczny. Podkreśla zaangażowanie w budowanie porozumienia między różnymi grupami wiekowymi, społecznymi, a także wskazuje głębokie przekonanie o ponadczasowej wartości sztuki operowej i baletowej. Rozczytanie tego hasła może odbyć się na wielu poziomach. Od bliskiej sztuce relacji mistrz-uczeń, po obserwację zmian w odbiorze dzieła, jego różnorodnych interpretacjach i odczytaniach. Każde pokolenie kształtuje swój teatr operowy nie zapominając o poprzednikach. To proces przekazywania wiedzy, umiejętności, pasji i jednocześnie ciągłe zaskoczenie.
Zachęcamy do zapoznania się z repertuarem w KALENDARIUM
Po pierwsze: premiery

O trzy spektakle operowe i dwa baletowe wzbogaci się repertuar Teatru w sezonie 24/25. Już z końcem września planowana jest premierowa realizacja Flisa Stanisława Moniuszki (28 IX) w reżyserii Barbary Poll i pod kierownictwem muzycznym Rafała Kłoczko. Listopad przyniesie nową operę Zygmunta Krauzego zainspirowaną Ślubem Witolda Gombrowicza (22 XI). Za reżyserię i libretto odpowiada Krzysztof Cicheński, za pulpitem dyrygenckim stanie natomiast Katarzyna Tomala-Jedynak. Nowa kompozycja Zygmunta Krauzego powstała w ramach programu zamówień kompozytorskich prowadzonego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Będzie to nie tylko prapremierowa prezentacja opery, ale też pierwsza w historii Teatru Wielkiego współpraca znakomitego kompozytora z poznańskim zespołem. W głównych partiach usłyszymy Jana Jakuba Monowida, Michała Partykę oraz Łukasza Koniecznego. Trzecia operowa premiera odbędzie się w czerwcu (7 VI). Jacek Kaspszyk, dyrektor muzyczny Teatru Wielkiego, poprowadzi Turandot Pucciniego, za reżyserię odpowiadał będzie znany z nieokiełzanej scenicznej wyobraźni Ran Arthur Braun. Możemy zatem być pewni, że kunsztowi muzycznemu i wokalnemu towarzyszyć będzie barwna inscenizacja, jak to u Rana Brauna – co najmniej wybuchowa.
Balet Teatru Wielkiego przygotuje w sezonie 24/25 dwa premierowe spektakle. W grudniu (6 XII) sceną zawładną trzy choreografki: Marguerite Donlon, Anne Jung i Katarzyna Kozielska. Donlon zaprezentuje choreografię To the moon and back, dla której inspiracją były bohaterki zdjęć Helmuta Newtona. Dwie pozostałe realizatorki przygotują nowe prace. Czy poznamy kobiecą perspektywę tańca, czy raczej poznańska publiczność będzie miała okazję poznać kolejne wiodące nazwiska tanecznego świata – przekonamy się w grudniu. Swoją nową premierę zapowiada także Robert Bondara (27 VI). Choreograf tym razem sięgnie po temat mający wiele realizacji, również baletowych. Będzie to współczesna opowieść o miłości Romea i Julii w świecie pogrążonym w konfliktach wojennych i społecznych.
Po drugie: wznowienia
W nadchodzącym sezonie publiczność będzie miała okazję zobaczyć kolejne wznowienia, m.in. długo wyczekiwaną Aidę ze spektakularną scenografią Jeana Antoine’a Hierro, Czarodziejski fletCyrulika sewilskiego. Dodatkowo Cyrulik przyniesie poznańskim melomanom obsadową niespodziankę. Partię Figara wykona Andrzej Filończyk, którego do Poznania w 2014 roku zaprosił ówczesny dyrektor teatru, Gabriel Chmura. Poznańskim Cyrulikiem Andrzej Filończyk będzie świętował jubileusz dziesięciolecia pracy scenicznej. Artyście partnerować będą inni uznani soliści, występujący w ostatnich latach w Poznaniu: Randall BillsKrzysztof Bączyk.
Oprócz dobrze znanych tytułów pod Pegazem zostaną pokazane spektakle wyprodukowane podczas remontu, które premierę miały w halach Międzynarodowych Targów Poznańskich. Czy uda się odtworzyć plażę, na której rozgrywała się akcja Rusałki? Jak na scenie Teatru wypadanie nagradzana Jawnuta? Przekonamy się w sezonie 24/25.
Liczby sezonu
26 tytułów operowych i baletowych, w tym Manon Lescaut, Wyprawy pana Broučka, Carmen, Otello, Królowa Śniegu, Don Juan, Don Kichot, BER, Skrzypek na dachu, BLEEE… pojawi się na scenie Teatru. Przedstawienia poprowadzi 11 dyrygentów. Wśród gościnnych solistów oprócz wcześniej wspomnianych usłyszymy Andrzeja Dobbera (Rigoletto, Traviata), Monikę Ledzion-Porczńską (Aida), Wojtka Gierlacha (Wesele Figara) i Szymona Mechlińskiego.
Poza stałym repertuarem operowym i baletowym, planowanymi wznowieniami i przeniesieniami nie zabraknie oczywiście wydarzeń specjalnych. Wraz z premierą Flisa rozpocznie się druga edycja „Festiwalu Moniuszki” (28 IX-13 X). Drugą edycję będzie miało także „Przedwiośnie baletowe” (20-29 III), które rozpocznie spektakl Spectrum w realizacji tancerzy i tancerek Baletu Teatru Wielkiego. Oprócz debiutujących twórców w ramach festiwalu wystąpi m.in. Akram Khan Company ze spektaklem Jungle book reimagined. W nadchodzącym sezonie zaplanowaliśmy również koncerty – już dziś zapraszamy na Requiem Gabriela Fauré’go, koncerty z okazji Święta Niepodległości, wspólne kolędowanie, koncert sylwestrowy oraz koncerty noworoczne.

Teatr Wielki im.S.Moniuszki jest Partnerem Programu OK Poznań: oferta na sezon artystyczny 2024/2025 dla użytkowników Karty tutaj 

autorzy zdjęć: Bartek Barczyk (Jawnuta -zdjęcia tytułowe), MaciejZakrzewski (BER),Ewa Krasucka (Królowa Śniegu), Bartek Barczyk (ManonLescaut), Ewa Krasucka (MoovingRooms), Bartek Barczyk (Otello), Maciej Zakrzewski (Wyprawy Pana Broucka)